Uutiset
Kilpa-ajoneuvojen turvavarusteet suojaavat ja haastavat – koulutuksessa pyrittiin löytämään helpoin tapa pelastaa kuljettaja
7.5.2024
AKK:n toimisto ja asiakaspalvelu avoinna keskiviikkona 8.5.2024 poikkeuksellisesti klo 8.30-10.30
7.5.2024
Asfalttikunkkuun yli tuhat ilmoittautunutta
30.4.2024
Tervetuloa 22.5.2024 klo 17–18 webinaariin liikennevakuutuslain uudistuksesta – lähetä kysymykset etukäteen
30.4.2024
KITI-järjestelmä uudistuu 2024 aikana – uudet ominaisuudet ja parannukset käyttöön asteittain
29.4.2024
Asfalttisprintin SM-sarjan kolmas osakilpailu on peruttu
29.4.2024
Kuulumisia liittovaltuuston kevätkokouksesta sekä viestinnän työpajasta
27.4.2024
Hallituksen kuulumisia - KITI-kehityshanke etenee
25.4.2024
JM Talvimestaruus 2025
25.4.2024
Haetaan pienoisautoilun Maastosarjan M2-10 ja M4-10 -luokille luokkayhteyshenkiloä
25.4.2024
Suomalaiskuskeille neljä voittoa Euroopan radoilta
13.4.2015
Mennyt viikonloppu oli kotimaisille autourheilijoille varsin menestyksekäs. Saaliina oli peräti neljä voittoa eurooppalaisilta moottoriradoilta.
Italialaisessa CRG Racing Teamissa ajava Simo Puhakka jatkaa hyviä esityksiään kartingin KZ-luokassa. WSK-sarjan kolmannessa osakilpailussa Italian La Concassa Puhakan kisaviikonloppu sujui varsin nousujohteisesti. Lauantain alkueräsijoitusten (4., 2., 1.) perusteella Puhakka starttasi sunnuntain pre-finaaliin toisesta lähtöruudusta. Pre-finaalin puolessa välissä hän siirtyi kisan kärkeen ja piti paikkansa aina ruutulipulle saakka.
- Odotin pre-finaalista vähän vaikeampaa, osalla kun oli enemmän uusia renkaita alla kuin mulla. Lähtö oli vähän huono, mutta kaverit kolaroi siinä vieressä. Kaikki toimi lopulta varsin hyvin, kertoi Vammalasta lähtöisin oleva Puhakka.
Finaalilähtöön Simo Puhakka starttasi paalulta ja hän piti kilpakumppanit kaikki 20 kierrosta takanaan. Eroa seuraavaksi tulleeseen oli ruutulipulla 1.3 sekuntia.
- Finaali oli aika helppo, ja auto oli helppo ajaa. Ei tarvinnut hirveästi puskea, eikä ajaa koko finaalia täyttä. Ekoilla kierroksilla vedin vähän enemmän eroa takana tuleviin, ja sitten vaan ajelin maaliin.
Puhakan kisakalenteri on seuraavat viikot varsin täynnä. Tällä viikolla ajetaan Italian Sarnossa EM-osakilpailu, ja viikon päästä on vuorossa WSK-sarjan finaaliosakilpailu, johon Puhakka starttaa sarjan kolmannelta sijalta.
Viime vuonna rata-ajon kestävyyslajin eli endurancen LM GTE Pro -luokan maailmanmestaruuden saavuttanut Toni Vilander jatkoi tiimikaverinsa Gianmaria Brunin siitä, mihin viime vuonna jäi. World Endurance Championship (WEC) -sarjan avauskilpailussa Silverstonessa Ferrari-kaksikko ajoi luokkavoittoon, vaikka kisan alku ei näyttänyt kovin lupaavalta. Bruni joutui väistämään kanssakilpailijaansa sillä seurauksella, että jäi luokan häntäpäähän. Sieltä kaksikko aloitti nousun kohti kärkeä sijoittuen lopputuloksissa LM GTE Pro -luokan ykköseksi kymmenen sekunnin erolla
Patrick Kujala siirtyi tälle kaudelle ajamaan "koppiautoja" ja Lamborghini Blancpain Super Trofeo -sarjaa. Sarjan ensimmäinen kilpailuviikonloppu ajettiin Monzassa, ja sieltä Kujala saavutti täyspotin ajaen kummankin kilpailulähdön reiluun voittoon.
- Ehkä se näytti ulospäin helpolta, mutta ei se ole. Varsinkin täällä Monzassa rata on jarruille todella raskas. Jarrut kuluvat todella nopeasti ja ajosta tulee vaikeaa, kertoi pian 19 vuotta täyttävä Kujala UrheiluUutiset.comille kilpailun jälkeen.
Suomalaisten hienoa rataviikonloppua täydensi Koiranen GP -tiimin kuljettajien hieno menestys Formula Renault 2.0 ALPS-sarjan osakilpailussa Imolassa.
Kuvat: CRG Press (Puhakka), fiawec.com (Vilander) ja Patrick Kujalantiedotus