Uutiset
Rallicrossin kaudesta 2024 on tulossa tiivis ja vauhdikas kausi
13.5.2024
Tietoa FIA-Historic-passin hinnoista ja maksukäytännöstä
13.5.2024
Asfalttisprintin SM-sarjan loppukauden kalenteri on vahvistettu
10.5.2024
Tervetuloa 22.5.2024 klo 17–18 webinaariin liikennevakuutuslain uudistuksesta
10.5.2024
AKK:n toimisto ja asiakaspalvelu avoinna keskiviikkona 8.5.2024 poikkeuksellisesti klo 8.30-10.30
7.5.2024
Kilpa-ajoneuvojen turvavarusteet suojaavat ja haastavat – koulutuksessa pyrittiin löytämään helpoin tapa pelastaa kuljettaja
7.5.2024
Asfalttisprintin SM-sarjan kolmas osakilpailu on peruttu
29.4.2024
Kuulumisia liittovaltuuston kevätkokouksesta sekä viestinnän työpajasta
27.4.2024
Haetaan pienoisautoilun TSM-10 ja C-12 -luokille yhteistä luokkayhteyshenkilöä
25.4.2024
Haetaan pienoisautoilun Maastosarjan M2-10 ja M4-10 -luokille luokkayhteyshenkiloä
25.4.2024
Rata-ajon tulevaisuus
29.12.2017
Rata-ajon lajiryhmä on valmistellut konseptia, jolla on tarkoitus saada rata-ajo ja sen huipputuote RATA-SM menestymään. Tulevalle kaudelle kilpailuiden lukumäärää karsittiin tarkoituksellisesti saavuttaaksemme ehjän kokonaisuuden, jonka päälle on helpompi rakentaa uutta. Tulevaisuuden linjaukset on tehtävä pitkäjänteisesti ja niiden on nojattava elinkelpoisiin luokkiin. Runko on nyt olemassa ja tästä on hyvä rakentaa vahvaa rata-ajon tulevaisuutta. Tähän tulevaisuuden suunnittelutyöhön toivomme myös kilpailijoiden ja tiimien mielipiteitä.
RATA SM -sarjaa, tapahtumia sekä ajettavia luokkia kehitetään Suomen lähtökohdista ja tarpeista. Yhteistyö myös lähialueiden maiden kanssa on tärkeää. Tätä puolta kehitetään ja vahvistetaan NEZ-alueen yhteistyön kautta. RATA SM -sarjan tapahtumiin nimetään SM-luokat. Tapahtumien järjestäjät valitsevat tapahtumiinsa muut luokat tarpeiden ja tarjonnan mukaan. Näin saadaan tapahtumiin sisältöä ja alueellisiakin eroja.
Suurta kuvaa hahmoteltaessa on myös hyväksyttävä se tosiasia, että meidän tulee seurata myös kansainvälistä kehitystä. Koppiautopuolella saimme lukea joulukuun alussa FIA:n verkkosivuilta, että WTCC-sarja siirtyy käyttämään TCR-kalustoa. Tämä vahvistaa jo ennestään valtavaa suosiota saavuttanutta tuotetta, jolla kilpaillaan maailmanlaajuisesti.
Kaudelle 2019 on tarkoitus tuoda yksi uusi luokka lisää ja jo olemassa olevista luokista on herännyt kiinnostusta SM-arvoa kohtaan. Valmennuksen vahvistuttua rata-ajon ja kartingin puolella tulemme näkemään myös mielenkiintoisen koulutuksellisen uutuuden jo kaudella 2018. Syntyy Formula Academy, joka tulee ajamaan Suomessa muutamia kilpailuja.
Saavuttaaksemme myös yleisön mielenkiinnon, meidän tulee luoda tapahtumista elämyksiä. Tarkoituksena onkin, että jatkossa ainakin 1-2 kilpailutapahtumaa kaudessa tullaan rakentamaan tämä ajatus edellä.
Myös kilpailijoiden tyytyväisyyttä pyritään lisäämään. Kaudelle 2018 V1600-luokka tulee saamaan oman luokkakatsastajan. Positiivisena huomiona täytyy nostaa esiin myös V1600-luokan tämän hetkinen tilanne. Harrastajamäärät ovat nousemassa ja tätä kautta saamme pidettyä luokan ilmoittautumismaksut maltillisina. Suomessa on jo lähes 50 uudelle passipohjalle passitettua V1600-luokan autoa.
Toimihenkilöiden koulutukseen tullaan panostamaan ja muun muassa aluetuomaritoimintaa harjoitellaan keväällä rataleimatutkinnon ajo-osuuden yhteydessä.
RATA-SM kauden 2018 sarjasäännöt ovat valmistuneet. Gran Turismo-luokan tekniikkasääntöjen valmistuttua avaamme sarjailmoittautumisen.
Rata-ajon tulevaisuus pähkinänkuoressa:
Vuonna 2018
4 osakilpailua
3 SM-luokkaa
Vuonna 2019
5 osakilpailua
4 SM-luokkaa + kansainvälinen näytösluokka
Vuonna 2020
5-6 osakilpailua
4-5 SM-luokkaa
Hyvää uutta vuotta ja menestystä kaudelle 2018!
Rata-ajon lajiryhmän puolesta,
Pekka Säynevirta
Lajipäällikkö
AKK-Motorsport ry/Rata-ajon lajiryhmä